Pembungkusan

1.0 Abstrak

Sasaran utama penulisan buku sumber ini adalah untuk digunakan oleh guru dan bakal guru yang mengajar mata pelajaran Sains Pertanian. Buku sumber ini mengandungi penerangan yang lengkap mengenai pembungkusan makanan dan hasil pertanian. Pembungkusan makanan adalah sesuatu proses yang dilakukan terhadap makanan dan hasil pertanian agar mutu dan hasil yang dikeluarkan oleh sesuatu pengusaha dapat sampai kepada pengguna di dalam keadaan yang baik. Fungsi utama sesuatu pembungkusan adalah untuk mengawal produk dan melindunginya pada satu julat bahaya agar kualiti sepanjang pengendalian, pengedaran dan penyimpanan adalah terjamin. Terdapat beberapa kaedah pembungkusan utama yang dilakukan pada masa kini. Di antara kaedah pembungkusan yang dimuatkan di dalam buku sumber ini ialah pengetinan, pembotolan, pembungkusan plastik dan atmosfera terkawal (modified atmosphere packaging). Selain itu, turut dimuatkan ialah definisi pembungkusan makanan, fungsi pembungkusan serta kebaikan dan kelemahan kaedah pembungkusan. Guru juga boleh mendapatkan maklumat dari gambar rajah proses pembungkusan melalui kaedah pengetinan yang turut disertakan di dalam sumber ini. Adalah diharapkan guru yang membaca penulisan ini akan dapat menambahkan ilmu pengetahuan serta menyampaikan isi pelajaran kepada para pelajar dengan lebih yakin.



2.0 Objektif

Diakhir pembacaan sumber ini guru dapat:
i. Mengetahui cara pembungkusan menggunakan kaedah pengetinan, pembotolan dan pembungkusan plastik
ii. Menyenaraikan bahan-bahan yang digunakan dalam pembungkusan


3.0 PENGENALAN

Manusia mempunyai persaingan yang banyak di dalam pengeluaran makanan. Pembungkusan hasil pertanian perlu dibuat untuk memudahkan proses penyimpanan. Pembungkusan dapat membantu mengekalkan mutu hasil sepanjang perjalanan ke pasaran. Selain itu, dapat mengelakkan hasil keluaran dari diserang oleh kulat, bakteria dan virus yang menyebabkan mutu keluarannya merosot. Pembungkusan juga dapat menjimatkan masa dan melancarkan aktiviti pemasaran dan pengangkutan.

Pembungkusan yang menarik dapat menarik perhatian pelanggan untuk membelinya. Kaedah pembungkusan juga haruslah sesuai untuk pasaran dalam negeri dan luar negeri. Kaedah pembungkusan yang biasa digunakan ialah pengetinan seperti sardin, pembotolan seperti sos cili, pembungkusan plastik seperti pisang Mas. Bagi pisang , kotak pengisi digunakan untuk mengisi pisang mas bagi melindungi isi kandungannya di samping membaiki cara persembahan untuk jualan. Reka bentuknya pula mestilah bersesuaian dengan isi kandungannya di samping mempunyai sistem pengudaraan yang cukup.

Pelbagai bahan pembungkusan digunakan untuk pembungkusan makanan. Di antaranya ialah kertas, kadbod, polimer, logam, kaca, kayu, tekstil dan selofan. Bahan-bahan pembungkus ini akan diproses atau direka bentuk bagi menghasilkan beberapa bentuk pembungkus seperti kotak, beg, kantung, karton, botol, tin, tong dan kontena. Penggunaan bahan adalah dianggap bahagian penting dalam pemprosesan dan pengawetan makanan. Kejayaan kaedah-kaedah pengawetan adalah bergantung kepada kaedah pembungkusan yang sesuai. Pembungkusan tidak sepatutnya mendedahkan pengguna terhadap risiko yang membahayakan kesihatan pengguna. Penggunaan bahan yang digunakan untuk membuat pembungkusan haruslah diteliti agar tidak mengandungi bahan-bahan berbahaya yang boleh larut ke dalam makanan. Pembungkusan perlu memastikan pertumbuhan mikroorganisma patogenik tidak berlaku dengan mewujudkan keadaan persekitaran anaerobik di dalam pembungkusan.


4.0 DEFINISI PEMBUNGKUSAN

Institut Pembungkusan Antarabangsa mendefinisikan pembungkusan sebagai penutup kepada sesuatu produk, item, beg, kotak, cawan, mangkuk, dulang, tin, tiub, botol atau lain-lain bentuk bekas yang menunjukkan satu atau lebih daripada fungsi di bawah : pembendungan, perlindungan dan pemeliharaan, komunikasi dan kebergunaan dan keberkesanan. Jika sesuatu alat itu dapat menjalankan satu atau lebih fungsi di atas maka, ia bolehlah dikatakan pembungkusan.

5.0 FUNGSI PEMBUNGKUSAN

5.1. Pembendungan

Pembendungan ialah fungsi asas bagi pembungkusan. Dengan adanya saiz ladang yang besar dan kepelbagaian produk, kesemua produk perlu diisikan di dalam sesuatu bekas sebelum dapat dipindahkan atau dihantar dari satu tempat ke tempat yang lain. Tanpa pembendungan, ia akan menyebabkan pencemaran tersebar serta merebak seterusnya merosakkan makanan.


5.2 Perlindungan

Perlindungan kadangkala merupakan fungsi utama bagi pembungkusan. Dengan melakukan pembungkusan, isi kandungan akan dapat dilindungi dari pelbagai kesan persekitaran luaran. Kesan persekitaran luaran boleh terdiri daripada air, kelembapan wap air, gas, habuk, mikroorganisma, gegaran, hempasan, daya yang berlebihan dan sebagainya. Pembungkusan juga adalah untuk menyekat persekitaran dari produk itu sendiri. Ia adalah penting terutama kepada sesetengah produk seperti mengandungi bahan kimia toksik yang membahayakan persekitaran.





5.3 Kemudahan

Masyarakat industri moden mengalami banyak perubahan dalam cara hidup dan pembungkusan produk juga menunjukkan respons yang mengikut arus perubahan semasa. Pengguna kini mahukan sesuatu produk yang dibungkus dengan saiz yang sesuai, cepat untuk dimasak, mudah dibuka, kualiti yang baik dan sebagainya.


5.4 Komunikasi

Pembungkusan merupakan medium komunikasi yang sangat penting bagi membolehkan pengguna mudah membuat pengecaman serta pengenalpastian terhadap sesuatu produk. Pembungkusan yang menarik, mempunyai label, jenama dan unik dapat memudahkan pengguna mencari dan memilih barangan sendiri apabila membeli belah di pasar raya. Pembungkusan yang baik menonjolkan identiti yang tersendiri bagi sesuatu produk dan memudahkan pengguna mencari apabila ingin membeli. Pembungkusan yang baik juga akan menyebabkan pengguna mudah tertarik untuk mendapatkan produk tersebut.


6.0 KAEDAH-KAEDAH PEMBUNGKUSAN

6.1 Pengetinan

Pengetinan ialah satu kaedah menyimpan makanan di mana makanan ditutup di dalam bekas yang kedap udara. Bekas kedap udara bertujuan menghalang mikroorganisma masuk dan membiak di dalam bekas.
Pengetinan adalah bertujuan mencegah makanan dari menjadi busuk sepanjang penyimpanan. Isi kandungan di dalam tin perlu disteril sebelum dimasukkan. Di antara beberapa kaedah yang dijalankan ialah pempasteuran, pendidihan, pemanasan pada suhu tinggi dan penyejukan, pengeringan, rawatan vakum, agen anti mikrob dan sebagainya. Proses pengetinan adalah terdiri daripada beberapa prosedur seperti ; persediaan awal, celur, pengisian, vakum dalam bekas, menutup bekas, pemanasan dan penyejukan.


Persediaan awal

Selepas makanan mentah di bawa dari ladang, langkah pertama yang perlu dilakukan ialah pembersihan bahan mentah. Ia adalah amat penting dan perlu dilaksanakan. Terdapat berbagai-bagai-bagai cara pembersihan bergantung pada sesuatu produk. Bahan mentah perlulah bebas dari tanah dan bahan asing atau apa-apa yang tidak diingini. Cara yang lebih efektif untuk membersihkan hasil ialah menggunakan semburan dan air panas. Pembersihan dapat mengurangkan kebanyakan bendasing yang boleh menyebabkan makanan tercemar disebabkan pembiakan bakteria.



Selepas pembersihan dilakukan, hasil ladang perlu diasingkan kepada saiz dan kematangan berbeza. Jika perlu, asingkan pula mengikut bentuk. Potong bahagian yang tidak perlu. Kadangkala pemotongan perlu dilakukan untuk memperlihatkan keunikan dan stail yang tersendiri apabila dibungkus. Untuk pengetinan, bahan mentah haruslah dipotong, dihiris, dipotong dadu, dan dikopek. Pemeriksaan dan perhatian perlu dijalankan oleh orang yang berpengalaman dalam setiap langkah kerana ia akan mengurangkan kesan terhadap potensi beberapa proses pengetinan yang seterusnya iaitu mengisi dan menutup.


Celur

Sesetengah makanan perlu direndamkan di dalam air panas atau didedahkan kepada stim yang dinamakan ‘celur’. Secara umumnya, bahan mentah direndam dalam air panas atau diwapkan melalui pelbagai peralatan mekanikal dan perlu dicelur pada satu julat suhu untuk tempoh masa tertentu.
Sayur-sayuran dan buah-buahan dicelur untuk menyingkirkan udara dan gas. Udara dan gas perlu disingkirkan untuk menghalang enzim daripada aktif dan seterusnya menyebabkan perubahan dalaman berlaku selepas bahan mentah ditinkan.


Pengisian

Selepas melakukan beberapa langlah mustahak, bahan mentah sedia dan boleh diisikan ke dalam tin dan bekas kaca. Kebanyakan pengisian secara mekanikal dapat mencapai kelajuan sehingga 1200 buah bekas bagi setiap satu minit.


Vakum dalam bekas

Vakum ialah proses menyingkirkan udara dan gas di dalam tin. Keadaan vakum pada bekas menyebabkan tekanan udara di dalam bekas adalah lebih rendah berbanding tekanan udara atmosfera. Vakum boleh dilakukan dengan penggunaan haba dan secara mekanikal. Beberapa produk terutamanya jus perlu dipanaskan dahulu semasa penyediaannya Kemudian diisikan ke dalam bekas serta ditutup. Terdapat juga produk yang tidak boleh dipanaskan seperti tomato. Bagi produk yang tidak boleh dipanaskan, produk akan dilalukan menerusi satu terowong stim untuk menyingkirkan gas dari makanan serta menaikkan suhu.


Menutup bekas

Bekas ditutup agar tin kedap udara. Proses menutup tin dilakukan oleh mesin. Di dalam kerja penutupan tin, lapisan logam yang bersambungan akan dipintal agar saling mengunci di antara satu sama lain dan kelihatan berbibir. Pada masa kini, kebanyakan mesin penutup telah dilengkapi dengan fungsi mewujudkan vakum di antara ruang tutupan sama ada secara mekanik atau aliran stim. Tin ditutup dengan tekanan yang mengepit kepingan tin dengan sangat ketat. Dengan ini, tiada udara akan dapat masuk ke dalam tin seterusnya makanan yang disimpan akan tahan lama. Ketahanan makanan yang disimpan di dalam tin adalah kira-kira 3 tahun selepas tarikh pengetinan. Penggunaan mesin dalam kerja menutup tin dapat dilakukan pada kadar 1200 bekas bagi satu minit.


Pemanasan

Pemanasan ialah haba yang diberikan kepada makanan selepas ditutup dengan penutup kedap udara. Proses pemanasan ini akan memastikan mikroorganisma yang masih ada dan berpotensi menyebabkan pencemaran akan benar-benar dihapuskan. Darjah kepanasan pemanasan dan tempoh dipanaskan adalah bergantung pada produk yang diproses dan saiz tin yang digunakan.
Jus buah dan jus tomato perlu dikekalkan panas secara berterusan sebelum diisi ke dalam tin dan perlu ditutup dalam keadaan yang cukup panas agar pengguna tidak lagi perlu memasak makanan.
Secara umumnya, tempoh tin dipanaskan adalah bergantung pada suhu yang dikenakan. Jika penggunaan suhu tinggi, maka masa dipanaskan adalah lebih singkat. Sebagai contoh, satu tin sardin yang dipanaskan pada suhu 82 0C dibiarkan selama 85 minit. Sebaliknya jika tin sardin dipanaskan pada suhu 120 0C, masa dipanaskan ialah hanya 65 0C.

Penyejukan

Selepas pemanasan, tin disejukkan dengan cepat untuk menghalang daripada terlebih masak. Ini dapat dilakukan dengan penggunaan air sebagai bahan yang bertindak menyejukkan tin. Tin yang sudah melalui pemanasan akan disemburkan dengan air atau direndamkan di dalam takungan air dengan cepat. Sesetengah produk yang bersaiz besar perlu disejukkan di dalam air dan seterusnya dimasukkan ke dalam pendingin hawa. Penyejukan dengan pendingin hawa memerlukan tin dimasukkan ke dalam gudang khusus yang mempunyai aliran udara yang baik.

Tiada ulasan: